My Blog List

There was an error in this gadget

Friday, December 31, 2010

Selamat Menyambut Tahun Baru 2011 Dari BUDAK GELANGGI

Tepat pukul 12 malam ini bermulalah azam dan harapan baru bagi seluruh umat manusia di dunia ini...semoga semua azam dan harapan akan tercapai dan impian yang dihajati akan termakbul untuk masa akan datang dengan berkat usaha dan doa masing-masing..

bagi saya tahun 2010 adalah tahun yang sangat bermakna bg saya..kerana pelbagai kenangan,kejayaan yang saya kecapi.......

jikalau merujuk kepada situasi negara plak..pelbagai kejayaan di kecapi dari sukan kepada pembangunan dan membentuk satu fenomena baru dalam masyarakat kita..

diharap kecermerlangan ini berterusan pada tahun 2011 dan seterusnyee..
kepada semue pengikut blog ini saya mengucapkan terima kasih dan saya sayangkan kamu semua...
: )..........SELAMAT TAHUN BARU>>.

BILA LA AGAK2 NK DPT TGK PAPER KTE CMNI EA ...HEHEHE

Thursday, December 30, 2010

PERHATIAN!!!!

Sahabat2 malaysia dan ind0nesia sekalian. Aku harap kalian dpt menghentikan permusuhan kita.. Sbnrnya ada dalang disebalik segala pr0v0kasi ini. Utk memecah belahkan kita y serumpun dan seislam.. Rasanya ada yg sudah tahu siapa dalangnya...adakah media indonesia???

media indonesia 2 cuma alat.sebnrnye ada ejen zionis di nusantara yang melihat kita bermusuhan sesama islam.Bila kita lemah mudah bg zionis kuasai kita. ni adalah sbhgian drpd program freemason@zionis. bca link di bawah...

http://ad-deenulhaq.blog...spot.com/2010/11/bab-1-pertubuhan2-dajjal-al-masikh-part.html

Sempena Kejayaan Pasukan MALAYSIA jumaat cuti (31 Disember 2010)

Assalamualaikum.............
seronoknyeeee xsangke sbb Malaysia mng....dapat cuti lak jumaat ni..best gleee..
nk wtpe jumaat ni ea...nk g tgk skuad malaysia kt putrajaya ke x..

SYABAS!!! PASUKAN MALAYSIA JUARA SUZUKI CUP 2010

Tahniah pasukan bola sepak kebangsaan berjaya menjuarai suzuki cup...dengan berkat doa semue rakyat Malaysia...pe2 pn MALAYSIA BOLEH!!!!!!

Tuesday, December 28, 2010

Blue is the colour for Malaysia 29-Dec-2010 (AFF Suzuki Cup 2010)


Jakarta: Malaysia will once again be donning their "lucky" blue away jerseys when they face Indonesia in the second leg of the AFF Suzuki Cup final at the Gelora Bung Karno Stadium on Wednesday.
While yellow shirts have been the traditional first-choice colours for the Tigers, they have regularly worn their alternate kit during this year's tournament. The blue shirt has been used for four of their six matches so far including both of Malaysia's home games, against Vietnam in the semi-finals and Indonesia in the final.
"Apparently the blue-coloured shirt has brought us quite a bit of luck," said Malaysia team manager Subahan Kamal. "Coach K. Rajagobal believes in that so we will stick with it for the second leg of the final."
The statistics seem to support that view as Malaysia have been unbeaten so far in the blue kit, winning three of the four game that they have played in it. Meanwhile, they have yet to win a game in the yellow shirts, losing 5-1 to Indonesia and drawing 0-0 against Vietnam.
According to Subahan, Vietnam did not agree to Malaysia's request to use blue in the second leg of the semi-finals as the white shorts that are part of their away kit would have clashed with the all-white Vietnamese kit. However, Indonesia have agreed to Malaysia's request to use their blue shirts and socks with the black shorts of their home kit.
"It is not that big a deal," Subahan explained. "If the other team had said that we cannot use that colour, then we would use yellow. But Indonesia said today during the team managers' meeting that it would not be a problem as long as we wore different coloured shorts."
In addition to being the team's lucky colour so far at this year's AFF Suzuki Cup, blue also brought good fortune to Malaysia at last year's Southeast Asia Games, when they beat Vietnam 1-0 in Vientiane for the first gold medal in 20 years.
Indonesia, who lost for the first time in the tournament after donning white shirts for the 3-0 defeat by Malaysia in the first leg of the final, will revert to their traditional home colours of red shirts and white shorts for the return match.
http://www.affsuzukicup.com/_webapp_764217/Blue_is_the_colour_for_Malaysia

From Oh! Bulan


Keadaan luar stadium sejam lps di Jakarta, Malaysia vs Indonesia. Ramai standby elak rusuhan.

Hari ini penentu Final Suzuki Cup 2010..(final ke 2)..


Hari ini mungkin adalah hari yang bersejarah bg seluruh penduduk Malaysia kerana malam ini penentu bagi melayakan pasukan manakah berjaya merangkul kejuaraan piala Suzuki Cup 2010...

Sebagai rakyat Malaysia saya berharap negara kita berjaya memenangi piala ini dan menjadikan pasukan Malaysia sebuah pasukan yang digeruni di rantau asia tenggara selepas ini...

Saya mendoakan pasukan Malaysia berjaya memenangi perlawanan hari....dengan kelebihan 3 gol dan kecekalan,mental yang kuat tidak mustahil untuk berjaya..

INSYALLAH dengan iringan doa seluruh rakyat Malaysia
kita akan berjaya..Amin.....MALAYSIA!!!!! BOLEH!!!MALAYSIA!!! BOLEH!!!!!.....

Pa,parap pa pa....I'm lovin' Oh! Media....

ASSALAMUALAIKUM kepada semue warge2 malaysia sekalian....

kenapa,kenapa dan kenapa sa
ya suke Oh! media cz....

suke la..byk sgt nk ckp bstnyee Oh! media ni..
ok la sy bgtw 1 ea cz Oh! Media menyebabkan saya dri dlunyee kalau bke FB msti sekejap je...skrg ble da knl Oh! media ni bk
e FB ni msti lme kdng2 xsdr dah berjam cz syok sgt layan page Oh! Media...cm tajuk page ni..muzik skit.."pa,parap pa pa i' lovin' Oh! Media....




umpame kasih sayang seorang ayah dan anak
2..xleh nk bepisah hehehe....
cm 2 la prsaanku trhadap Oh! media...cewah cm org jtuh cnte lak..

diharap Oh! media lebih maju dan terus menerus menghiburkan ati smue lapisan masyarakat...
hidup Oh! media..hehehe....
dan moge2 Oh! media menjadi fan page no 1 ea....
bye.................




Monday, December 27, 2010

RANKING FIFA MALAYSIA NAIK LAGI DARI 150 ke 144 (latest update 15/12/2010)

Tahniah pasukan Malaysia ranking naik smule...
ini semua hasil usha pasukan Malaysia selama ni..
diharap selepas suzuki cup ini rangking malaysia akan
berada di kedudukan yang lebih baik...pling kurang pun
dapat lintas Singapura sudah...

Sunday, December 26, 2010

Malaysia garang (KOSMO)


SAFEE SALI (tengah) menanduk masuk gol ketiga Malaysia pada aksi menentang Indonesia di Stadium Nasional, Bukit Jalil malam tadi.
SKUAD bola sepak Indonesia sebenarnya tidaklah sekuat mana dan terbukti mereka memang layak digelar ‘jaguh kampung’.
Keegoan Indonesia akhirnya memakan diri apabila Malaysia dengan mudah membelasah mereka 3-0 pada aksi perlawanan akhir pertama Kejohanan Bola Sepak Piala Suzuki AFF 2010 di Stadium Nasional, Bukit Jalil malam tadi.
Terikat 0-0 pada separuh masa pertama, Malaysia meledak tiga gol tersebut pada babak kedua menerusi Mohd. Safee Mohd. Sali pada minit ke-59 dan 71 serta pemain gantian, Mohammad Ashari Samsudin pada minit ke-67.
Ia meletakkan Malaysia kini sebelah tangan untuk menjulang trofi Piala Suzuki AFF buat pertama kali sejak kejohanan ini diperkenalkan pada 1996.
Namun kejuaraan mutlak untuk edisi kelapan ini hanya akan ditentukan selepas berakhirnya final kedua di Stadium Utama Gelora Bung Karno, Jakarta Rabu ini.
Pada aksi malam tadi, suasana bingit oleh 75,000 penyokong Malaysia serta 15,000 penyokong Indonesia telah menghangatkan babak awal permainan.
Namun pemain sayap kiri Indonesia, Oktovianus Maniani dan pemain sayap kanan Malaysia, Amirulhadi Zainal kempunan untuk beraksi pada final kedua nanti kerana memungut kad kuning kedua.
Oktovianus dilayangkan kad kuning seawal minit kelima sebelum Amirulhadi menerima nasib sama pada penghujung babak pertama.
Kerancakan permainan terhenti pada minit ke-53 akibat gangguan sinaran laser terhadap penjaga gol Indonesia, Markus Harison Rihihina ketika Malaysia mendapat sepakan penjuru.
Masa permainan berjalan selama enam minit tanpa aksi cemas tetapi tidak sampai seminit selepas ia bersambung semula, Malaysia berjaya memperoleh gol pertama.
Jaringan pada minit ke-59 itu terhasil setelah Norshahrul Idlan Talaha bijak membawa bola secara solo dari penjuru kanan melepasi Maman Abdulrahman dan melorongkannya untuk dirembat masuk oleh Safee.
Hanya lapan minit kemudian, Malaysia terus selesa dengan gol kedua juga menerusi gerakan Norshahrul dari sebelah kanan tetapi kali ini lorongan cantiknya disudahkan pula dengan rembatan Ashari yang masuk menggantikan Amirulhadi.
Malaysia terus mengukuhkan kedudukan apabila mem peroleh gol ketiga pada minit ke-71 menerusi tandukan cantik Safee hasil hantaran lintang S. Kunanlan dari sebelah kanan.
Ketika masa kecederaan selama lapan minit diberi, Malaysia sepatutnya dihadiahkan sepakan penalti setelah Kunanlan dijatuhkan Markus tetapi pengadil, Toma Masaaki dari Jepun sebaliknya memberikan sepakan gol buat Indonesia.
Indonesia sepatutnya menyalahkan diri sendiri atas kekalahan tersebut kerana mereka terlalu gemar untuk melakukan protes kononnya penjaga gol diganggu oleh pancaran laser.
Yang peliknya, mereka akan melakukan protes setiap kali Malaysia mendapat sepakan percuma di hadapan pintu gol mereka.
Apa yang pasti, bukan pancaran laser yang menjadi penyebab kerana kesemua tiga gol Malaysia dihasilkan menerusi gerakan padang.
Ia sekadar helah penjaga gol Indonesia untuk menyembunyikan gementarnya.

Tuesday, December 21, 2010

Tiket fina suzuki cup RM30 dijual khamis (KOSMO!)



TIKET-TIKET bagi menyaksikan final pertama Piala AFF Suzuki 2010 di Stadium Nasional, Bukit Jalil, Ahad ini akan dijual pada harga RM30 dan RM50 bermula pagi esok.
Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) memperuntukkan sejumlah 88,000 keping tiket dengan 72,500 daripadanya untuk penyokong Malaysia dan baki 15,500 untuk penyokong Indonesia.
Pengerusi Jawatankuasa Tiket dan Pintu FAM, Datuk S. Sivasundaram berkata, tiket berharga RM30 adalah untuk tempat duduk terbuka manakala tiket berharga RM50 untuk tempat duduk utama.
"Bagi kanak-kanak berusia 12 tahun ke bawah, tiket untuk tempat duduk terbuka masih kita kekalkan RM5. Nak beli dalam jumlah lima keping atau 10 keping boleh tetapi jika nak beli sekali gus 500 keping, kami tidak akan benarkan.
"Untuk penyokong Malaysia, mereka boleh mula membeli tiket di Kaunter Pintu Kuning, Stadium Nasional pada Khamis (esok) dari pukul 10 pagi hingga 7 malam, juga pada waktu yang sama pada Jumaat dan Sabtu.
"Jika masih ada tiket, ia akan dijual pada Ahad bermula 10 pagi," katanya pada sidang media di Wisma FAM, Kelana Jaya petang semalam.
Sementara itu, Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad pada sidang media sama memberitahu, hanya 15,500 tiket daripada jumlah keseluruhan 88,000 tiket itu diperuntukkan kepada penyokong Indonesia.
"Saya menerima kunjungan Setiausaha Agung Persatuan Sepak Bola Seluruh Indonesia (PSSI), Nugraha Besoes hari ini (semalam) untuk membincangkan tentang peruntukan tiket penyokong Indonesia.
"Kita beri peruntukan 15,000 keping tiket RM30 dan 500 keping tiket RM50 kepada mereka. Nughara akan berbincang dengan Kedutaan Indonesia di Malaysia pagi esok (hari ini).
"Jika dibenarkan, tiket untuk penyokong Indonesia ini akan dijual di pekarangan kedutaan. Jika tidak, FAM akan menjualnya di Kaunter Pintu Biru, Stadium Nasional bermula Khamis (esok)," jelas Azzuddin.
Menurut Azzuddin, skuad kebangsaan Indonesia akan tiba dengan pesawat sewa khas di Lapangan Terbang Subang pada 12.30 tengah hari Jumaat ini dan mengadakan latihan pada pukul 5 petang di Padang MSN, Bukit Jalil.
Ditanya soal keselamatan kedua-dua penyokong, Azzuddin berkata: "Jawatankuasa Penganjur Tempatan (LOC) bagi perlawanan ini akan bermesyuarat esok (hari ini) untuk membincangkan secara terperinci tentang isu ini.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=1222&pub=Kosmo&sec=Sukan&pg=su_02.htm

PRO EVOLUTION SOCCER UPDATE STORE (MY)



yg gle2 PES tu....ha tgk la ni..
http://www.facebook.com/pages/Pro-Evolution-Soccer-update-store-MY-/150819551634833

Monday, December 20, 2010

Malaysia storm into final


Action from the Vietnam-Malaysia match in the AFF Suzuki Cup on Saturday.
Hanoi: Malaysia stormed into the final of the AFF Suzuki Cup for the first time in 14 years after holding Vietnam to a goalless draw in the second leg of their semi-final on Saturday.

Malaysia won the first leg at home 2-0 and did not allow Henrique Calisto’s charges to make a way past their defence.

Vietnam’s Pham Thanh Luong was sent off for a second bookable offence in 72nd minute, making it more difficult to achieve a three-goal victory needed to secure a place in the final.

The home side's problems were exasperated further when Phan Van Tai Em was taken off injured early in the game, to be replaced by Le Tan Tai.

Malaysia coach K. Rajagopal was optimistic of winning the title.

"Looking at the situation now I'm very optimistic," said the former Selangor coach. "When we won against Vietnam at home I was very confident.

"The boys have progressed, they are confident and I don't need to motivate them. This is what they have wanted."

Sunday, December 5, 2010

Tajwid

Tajwīd (تجويد) dari segi bahasanya bermaksud melakukan sesuatu dengan elok yang berasal dari perkataan Jawwada. Pada istilah syarak, tajwid adalah ilmu yang boleh mengenalkan tempat bagi tiap-tiap huruf dengan memberi apa yang patut baginya dari segi sifat-sifat huruf itu seperti menyatakan dan menyembunyikan atau apa yang dimestikan bagi huruf-huruf itu dari sifat-sifat luar dari segi panjang, pendek, tebal, tipis dan sebagainya.
Anggaran ilmu tajwid itu ialah menyampaikan dengan sedalamnya kesempurnaan tiap-tiap sebutan dari ayat al-Quran. Para ulama menyatakan yang hukum bagi mempelajari tajwid itu adalah fardhu kifayah tetapi mengamalkan tajwid ketika membaca al-Quran adalah fardhu ain atau wajib kepada lelaki dan perempuan yang mukallaf.

Friday, November 5, 2010

[Gambar] Jersi Baru Nike Pasukan Kebangsaan Malaysia 2010/2011


Nike Malaysia hari ini melancarkan jersi baru pasukan bolasepak Kebangsaan di wisma FAM.Jersi ini akan mula digunakan pada kejohanan AFF Suzuki Cup 2010 di Jakarta pada bulan Disember 2010 nanti.Sesiapa yang berminat membeli jersi ini bolehlah cari di kedai yang berhampiran anda bermula 8 november nanti dengan harga semurah RM199[Harga Ori tau :) ] kalau harga tiruan bolehlah cari di lorong kulit ka… hehe







Diharap dengan adanya jersi baru pemain kebangsaan ini,semangat dorg untuk bermain nanti pun akan naik nanti ya..

peminat setie pasukan Malaysia..

Wednesday, October 13, 2010

Bersediekah kita/Do we prepared " Kemalangan 10.10.10 "

"ALLAH BEFIRMAN : apabila tiba ajal-ajal mereka tidak akan ditanguhkan atau dipercepatkan walau sesaat pun.."

Berdasarkan firman ALLAH yang maha agung ini adakah kita sedar bahawa sakarat( maut ) adalah teman terakhir kita di dunia dan adakah kita sudah bersedia untuk berdampingnya......
" ALLAH BERFIRMAN : sesunguhnya kamu ( wahai manusia )berada dalam kelalaian."

adakah kita bersedia dengan amalan-amalan yang akan mendorong kita jannah ALLAH ataupun kita masih terus leka dan lalai dalam mencari kepuasan hidup di bumi yang merupakan khayalan semata-mata.Sedarkah kita bahawa tragedi yang berlaku di sekeliling kita adalah kasih ALLAH terhadap hamba-hambanye yang beriman yang masih hidup yang mana mereka ( yang beriman ) ini akan sentiasa berwaspada dalam menghadapi sakaratulmaut.THE BEST WORD IS " BETTER LATE THAN NEVER "....















Khinzir dan kegunaannya

Setiap apa yang dijadikan Allah itu sememangnya mempunyai kegunaannya. Sesungguhnya Dia yang lebih mengetahui.



* klik gambar untuk paparan saiz besar.

Jadi mulai hari ini, hati-hati dalam setiap pembelian barang-barang yang tersenarai dalam gambar di atas.
Share1199

Tuesday, September 28, 2010

Rahsia Solat Dari Sudut Sains Dan Kesihatan


Hasil kajian Jabatan Kejuruteraan Biomedikal Universiti Malaya mendapati setiap gerakan solat mempunyai manfaat tersendiri yang mampu meningkatkan tahap kesihatan secara menyeluruh.

Berikut adalah beberapa hasil kajian yang telah dilakukan berkaitan solat:

AKTIVITI OTOT - Profesor Dr Wan Abu Bakar Wan Abas

Beliau yang mengkaji aktiviti otot memberitahu manusia perlu sentiasa melakukan regangan dan senaman kerana otot menjadi lebih kuat apabila selalu digunakan. Katanya, hasil kajian mendapati solat yang membabitkan gerakan tubuh seperti berdiri, tunduk dan bongkok menyamai senaman ringan.

"Kebanyakan otot serta sendi bergerak ketika solat. Umat Islam beruntung kerana solat yang wajib dilakukan setiap hari menyamai aktiviti senaman dan regangan yang memperkuatkan sistem otot dan fizikal tubuh," katanya. Malah, katanya solat sama seperti terapi fizikal yang jika dilakukan secara berterusan dan betul menghasilkan kesan positif terhadap tubuh. Beliau berkata, kajian lebih teliti sedang dilakukan untuk mengenap pasti otot yang aktif ketika solat.

ISYARAT OTAK - Ng Siew Chok

Beliau berkata, perubahan kimia berlaku apabila otak aktif. Proses kimia yang menyebabkan pergerakan ion atau atom membawa cas elektrik boleh diukur menggunakan elektrod yang diletakkan pada kulit kepala. Sejenis alat, iaitu EEG (Electroencephalography) digunakan untuk mengukur isyarat otak daripada aktiviti elektrik.

"Gelombang otak mempunyai beberapa frekuensi irama yang dipengaruhi oleh keadaan fizikal dan emosi. Jenis gelombang otak Alfa (8-13 Hz) menunjukkan keadaan tenang," katanya

Walaupun bukan Islam, Siew Chok kagum terhadap hasil kajian yang dilakukannya apabila mendapati keadaan dan pemikiran orang selepas bersolat tenang dan menyamai keadaan selepas bangun tidur.

"Ada fenomena menarik dalam solat, iaitu keadaan berdiri seketika sebelum sujud sebagai peringkat paling tenang ketika bersolat. Saya bukan Islam dan diberitahu bahawa keadaan itu adalah tomakninah," katanya.

Ketika itu, katanya isyarat alfa meningkat secara mendadak yang menunjukkan seseorang itu berada dalam keadaan tenang.

Siew Chok berkata, solat juga meningkatkan penumpuan terhadap sesuatu perkara dan memperkuatkan kuasa otak.

Sehubungan itu, katanya solat membolehkan seseorang itu menyediakan otak untuk lebih bersedia terhadap sesuatu cabaran yang perlu dihadapinya dalam aktiviti harian.

KOMPOSISI TUBUH - Dr Fatimah Ibrahim

Beliau berkata, komposisi tubuh mengandungi empat komponen utama, iaitu tisu aktif, tisu tulang, komponen air dan lemak.

Beliau berkata, ada beberapa kaedah untuk mengukur komposisi tubuh, tetapi kajian itu menggunakan Analisis Penyepadanan Bio yang menghasilkan keputusan tepat, pantas dan selamat, berbanding pengambilan darah.

"Teknik ini tidak digunakan secara meluas di hospital negara ini, tetapi di Amerika Syarikat, teknik ini digunakan untuk menilai status penyakit seperti Aids, diabetes, demam denggi dan pelbagai penyakit kritikal lain," katanya.

Dalam kajian ini, katanya model untuk mendapatkan komposisi tubuh terbaik adalah dengan melakukan lima perkara, iaitu solat lima kali sehari, memahami maksud bacaan dalam solat, solat berjemaah, rukuk dengan betul (90 darjah) dan melentikkan jari kaki ketika duduk antara sujud dan tahyat akhir.

Dr Fatimah berkata, orang yang tidak melakukan lima perkara ini mempunyai komposisi tubuh yang kurang baik.

Katanya, kajian mendapati secara keseluruhan orang yang solat berjemaah mempunyai kesihatan lebih baik berbanding yang bersolat secara bersendirian.

"Kita mendapati apabila berjemaah, orang yang melakukan solat bersentuh bahu ke bahu. Tubuh manusia seperti bateri. Ketika bersolat, cas tubuh manusia mengalir seperti dalam litar dan akhirnya meneutralkan cas tubuh.

"Sebelum solat, ada orang yang penat dan ada yang tidak penat. Ketika solat, orang yang tidak penat dan mempunyai cas positif akan mengalirkan cas positif kepada orang yang letih dan mempunyai cas negatif," katanya.

Katanya, ini yang menyebabkan orang yang bersolat jemaah mempunyai badan bertenaga dan lebih tenang.

Dr Fatimah berkata, solat tarawih dan berpuasa juga memberi kebaikan dan ini terbukti berdasarkan kajian yang dilakukan.

Sebelum Ramadan bermula, katanya komposisi badan diukur dan selepas 21 hari berpuasa, komposisi tubuh yang diukur semula mendapati keadaan tubuh sihat seperti kolesterol rendah akibat kadar pembakaran lemak yang meningkat serta paras glukos rendah.

Selain itu, katanya posisi tubuh (posture) dalam solat dapat mengubat sakit pinggang. Malah jika berjumpa doktor, pesakit disuruh melakukan senaman seperti berdiri dan membongkokkan tubuh yang menyamai gerakan solat.

Beliau berkata, keputusan positif itu adalah berdasarkan ukuran saintifik dengan meletakkan beberapa sensor (pengesan) di tulang belakang pesakit untuk melihat isyarat otot.

Katanya, hasil kajian mendapati pesakit yang mengikuti terapi solat selama sebulan, iaitu dengan membuat rukuk 90 darjah, sakit pinggangnya berkurangan.

"Ini membuktikan terapi solat boleh digunakan untuk merawat sakit pinggang. Kita akan menerbitkan buku kedua terapi solat yang bukan saja sesuai untuk wanita normal, tetapi untuk wanita mengandung. Bukan Islam juga boleh mengikuti terapi ini dengan melakukan senaman sama seperti gerakan solat," katanya.

Jangan terkejut kerana solat boleh merawat Erektil Disfungsi (ED) atau lebih dikenali sebagai mati pucuk, masalah kesihatan yang lelaki amat takut.

Untuk lelaki normal, keupayaan seksual adalah tiga kali penegangan ketika tidur dan volum ketika ketegangan mesti lebih 200 peratus.

"Kajian dilakukan dengan mengukur zakar (pesakit diajar melakukan ukuran). Pada bulan pertama, tiada ketegangan langsung, tetapi selepas melakukan terapi selama dua bulan iaitu dengan melakukan solat tambahan, sudah ada ketegangan dan volum mencapai tahap normal," katanya.

Beliau berkata, terapi adalah dengan cara melakukan solat sunat sebanyak tiga kali seminggu dengan setiap terapi sebanyak 12 rakaat atau kira-kira 30 minit

Selain itu, katanya antara hasil kajian yang menarik perhatian pakar sakit jantung ialah mengenai kadar denyutan jantung kerana selama ini, kajian saintifik lain menyatakan bahawa kadar denyutan jantung paling rendah adalah ketika berbaring.

"Kajian mendapati ketika solat, keadaan sujud mencatatkan kadar denyutan paling rendah dan lebih baik berbanding ketika baring. Ini menunjukkan posisi tubuh ketika solat adalah bagus," katanya.

Sehubungan itu, katanya kajian akan dilakukan dengan lebih meluas untuk melihat sama ada posisi tubuh ketika solat boleh merawat sakit jantung. Katanya, pakar jantung gembira dengan hasil kajian itu kerana boleh memperkenalkan terapi solat kepada pesakit jantung untuk melakukan senaman. Ketika ini, setiap pesakit jantung perlu melakukan senaman selama 30 minit setiap hari.

- Berita Harian

Monday, September 27, 2010

Salam 'idil Fitri


Allahu Akbar. Allahu Akbar. Allahu Akbar. Walillah hilham.

Menghidupkan Malam Hari Raya
“Sesiapa menghidupkan malam hari raya fitrah dan malam hari raya korban, nescaya hatinya tidak mati pada hari hati-hati lain mati”. (Riwayat Imam at-Thabrani dari ‘Ubadah r.a.)
Hadis ini menurut Imam Nawawi dalam al-Majmu’; sanadnya adalah dhaif. Namun menurut ulamak, hadis dhaif harus diamalkan dalam fadhilat amalan. (Lihat; Mughni al-Muhtaj, jil. 1, hlm. 426).

Orang perempuan juga digalakan menghadiri perhimpunan solat hari raya. Jika tidak boleh solat, dapat dengar khutbah.
Diriwayatkan dari Ummu 'Atiyah ra. ia berkata : Rasulullah saw. memerintahkan kami keluar pada 'idil fitri dan 'idil adha, semua gadis-gadis, wanita-wanita yang haid, wanita-wanita yang tinggal dalam kamarnya. Ada pun wanita yang sedang haid mengasingkan diri dari tempat solat, mereka menyaksikan kebaikan dan mendengarkan khutbah. Saya berkata : Ya Rasulullah bagaimana dengan kami yang tidak mempunyai jilbab? Beliau bersabda : Pinjamlah daripada saudara mara kamu. ( H.R : Jama'ah)

Makan dahulu sebelum pergi solat 'idil Fitri.
Diriwayatkan dari Buraidah ra. ia berkata : Adalah Nabi saw keluar untuk solat 'idil fitri selepas makan terlebih dahulu dan tidak makan pada 'ldil adha sehingga beliau kembali dari solat hari raya. ( H.R : Ibnu Majah, At-Tirmidzi dan Ahmad)

Tidak melalui jalan yang sama waktu pergi dan balik solat hari raya.
Diriwayatkan dari Jaabir ra. ia berkata : Adalah Nabi saw apabila keluar untuk solat hari raya ke mushalla, beliau menyelisihkan jalan ( yakni waktu pergi melalui satu jalan dan waktu balik melalui jalan yang lain ). (H.R : Bukhari )

Bertakbir
Nabi S.A.W bertakbir pada 'idil fitri bermula dari keluar dari rumah sehingga sampai di tempat solat hari raya. (HR Baihaqi)

Taqabbalallahu minna wa minkum. (Moga Allah menerima amalan kami dan amalan kamu).

Zikir


Perkataan ZIKIR ialah dalam bahasa Arab yang bererti atau membawa makna, "sebut" dan "INGAT".
Sebut itu baik pada mulut atau pun dalam hati.
Ingat itu ialah di dalam hati atau di dalam minda tentang sesuatu apa-apa yang disebutkan.
Sembahyang (solat), membaca al-Quran dan berpuasa juga termasuk dalam definasi "zikir" kepada Allah.
Tujuan zikir ialah untuk ingat akan kebesaran Allah, di mana bila kita mengingatkan kebesaranNya, maka dengan sendirinya pula kita tahu akan kedudukan dan martabat diri kita.
"Ingatlah kamu kepadaKu nescaya Aku ingat kepadaMu dan bersyukurlah kepadaKu dan jangan kamu mengingkari-Ku." Al-Baqarah 152
"Hai orang-orang yang berIman, berzikirlah dengan menyebut nama Allah, zikir yang sebanyak-banyaknya. Dan bertasbihlah kepadaNya di waktu pagi dan petang." Al-Ahzab 41-42
"Maka apabila kamu telah menyelesaikan solatmu, ingatlah Allah di masa berdiri, di masa duduk dan di masa berbaring." Surah An-Nisa' 103
Hadis At-Turmizi dan Ibnu Majah dan disahihkan oleh Al-Hakim, dari Abu Darda',"Mahukah aku beritahu kamu tentang amal yang paling bersih disisi Tuhanmu dan paling tinggi mengangkat darjatmu, dan lebih baik bagimu dari berperang melawan musuh, kamu memenggal leher mereka dan mereka pun memenggal lehermu?" Para Sahabat menjawab,"Khabarkan kepada kami." Rasulullah S.A.W. pun bersabda,"zikir kepada Allah".

nilai blog ku ini..huhuhu

sje-sje usha2 blog bpe nila blog ni..hmm bpe la agaknye...

Your website value?

Sunday, June 20, 2010

SEWAAN TAPAK KEDAI

TAPAK JUALAN UNTUK DISEWAKAN BERTEMPAT DI WAKAF CHE YEH KOTA BHARU...2 BULAN PERTAMA TIDAK PERLU BAYAR SEWA....KEPADA SESIAPA YANG BERMINAT UNTUK MENYEWA SILA HUBUNGI NOMBOR INI...
LILY (019-2996384)
USTAZ ZUL (019-2998581)
CEPAT JGN LEPASKAN PELUANG INI...

Monday, March 8, 2010

Anak2 adalah permata Negara, penglipur lara



by DrMas Mohd

Assalamualaikumk & Salam sejahtera, salam 1 Malaysia semua Rakan FB, semua Warga Yg Prihatin. Penat dengan masalah semasa, mari relakskan minda dgn gambar2 kandid anak2 RPWP yg menangkan jiwa, lucu ada, sayu pun ada. Jika puluhan ribu bayi tidak dibuang dan terbunuh, diserah pula pd tangan2 yg Prihatin, pengasih..mungkin mereka juga akan jadi cute dan menceriakan spt anak2 dalam gambar ini.

Di samping melucukan, banyak pelajaran dari gambar2 ini. Ajarlah anak2 dengan semua elemen emosi - senyum, tawa, tangis, suka, marah, masam dll. Ibu bapa yg tak pernah senyum pasti melahirkan generasi yg masam dan kecut wajahnya, yg suka cakap merewang bakal melahirkan generasi yg fasik dan suka merewang dlm berkata2, yg pendiam akan menjadikan anak tidak pandai berhujjah, yg bisu akan melahirkan anak yg membisu walaupun tidak bisu (rujuk lapuran media sedikit masa dulu).

Komen yg lucu dan menarik akan saya pilih sbg tambahan Caption. Banyak lagi gambar2 candid, akan saya selongkar, utk ditambah isi album ini dari masa ke semasa.

"Sesungguhnya anak2 adalah perhiasan keluarga. Anak2 adalah permata Negara". janganlah buang anak lagi, kasihani lah mereka sbg mana allah mengasihi kita...!!!

Location: RPWP

lawati:http://www.facebook.com/search/?q=buang+bayi&init=quick#!/pages/Kuala-Lumpur-Malaysia/SAYA-BENCI-KEPADA-ORANG-YG-MEMBUANG-BAYI/345809135883?ref=ss

Lihatlah betapa teruknya gejala Zina-Buang Bayi Yg Melanda

by DrMas Mohd

Sblm dapat petunjuk Allah sbg manual hidup, perangai asal kita memang teruk. Darwin kata kita asal dari "beruk" (memang benar secara `misal' atau mutasyabihatnya). Allah beri bunga (sistem yg indah) supaya kita guna pakai dan nampak elok sikit. Malangnya kita semua campak saja bunga tu. Maka jadilah kita `pelampau' (thoghut) yg macam babi. Apa larangan pun kita sondol saja. jadilah kita ibarat kera yg `ingkar suruhan', dan babi yg `langgar larangan'. (Al-Ma'idah ayat 60).

Hampir 300 ribu anak luar nikah telah di daftar. Hari2 juga kita dimomokkan dgn berita buang bayi. Berapa ramai lagi kah bayi sampah yg tak ditemui,yg ikut naik lori sampah? yg dimakan anjing dan reput saja2.? yg masuk lubang tandas macam najis? lalu tak dilapurkan walaupun keluarga tahu, nak jaga malu.?

Warga Prihatin (WP) sendiri pernah menyelamatkan kes bayi tandas ini dan tidak dilapurkan. Bolehnya berkata kerana tlh terlibat dlm menanganinya. Utk anak2 gadis yg "sedang" enjoy free seks ni, tengok semua (biarpun mengerikan) gambar2 ini supaya `berbekas' di hati. Kalau tengok satu2 walau setiap hari tidak berbekas dan terkesan di hati...!!!

Kalau ada niat nak cuba atau nak meneruskan tabiat maksiat itu musim cuti CNY dan valentine ni, bayangkan deritanya melahirkan, malunya diri, keluarga, agama dan bangsa negara selamanya..!. Bayangkan betapa besarnya dosa yg akan di `ungkit' sepanjang hayat..!, bayangkan pertemuan anak itu dgn anda di akhirat nanti..! bayangkan besarnya laknat sang `Pencipta,' terhadap anda..!, tak guna menyalahkan orang, bukan mereka yg jahat, tapi kita yg BODOH kerana menyerahkan diri dan sengaja mengundang masalah.

Kalau pun tak boleh jadi manusia, kekallah jadi haiwan yg lumrah, yg menyayangi anaknya.!,janganlah kita jadi lebih teruk `dari haiwan'..! (Al-A'raf, 176, 179). Dtglah ke Rumah Pengasih WP dapatkan nasihat, kami `bersedia mendengar dan membantu'. Itu lebih baik daripada kami mati sakit jantung, sedih melihat kejadian sebegini `semakin menjadi2'.

Kalau yakin tanyakan di wall fb "Warga Prihatin" atau di Grp "Applied Science AQ & Sunnah - Tajdid Muslim", atau inbox/email/sms saya dan mana2 WP (samada bapa/ibu2). Masih ada yg menyayangi kalian, jangan rosakkan lagi keadan yg dah rosak ini...!!!

Location: Malaysia

Updated at 06 March
Created on 13 Februar

Sunday, March 7, 2010

USTAZ DAN USTAZAH YANG KAYA RAYA

Kalau kita menyorot kembali ke zaman Nabi dan Sahabat, tidak ada para sahabat yang menjadi kaya raya kerana mengajarkan agama. Malah mereka menyebarkan agama Islam ini tanpa dibayar sebarang upah. Dengan niat mereka yang ikhlas yang hanya berharap balasan pahala dari Allah semata, daya usaha mereka itu sangat berkat, hasilnya Islam telah tersebar ke serata pelusuk dunia.

Kalau ada pun sahabat yang kaya raya di masa itu, seperti Abdul Rahman bin Auf, beliau kaya disebabkan usaha perniagaannya bukan kerana menyebarkan agama Islam.

Kalau tanpa usaha mereka yang tidak kenal penat dan tidak pernah mengharapkan balasan dunia itu, belum tentu di hari ini kita yang terletak jauh di rantau sebelah sini boleh mendapat hidayah dan cahaya Islam ini.

Tetapi sekarang kita di Malaysia ramai penceramah-penceramah agama yang kita gelar sebagai ustaz dan ustazah mencipta nama, mengalahkan artis selebriti, menerima imbuhan hingga menjadi kaya raya.

Selain dari ustaz dan ustazah yang dibayar gaji bulanan secara tetap untuk mengajar agama di sekolah, di universiti dan yang bekerja di jabatan agama, terdapat juga di kalangan mereka yang begitu glamour dan terkenal. Mereka sering keluar di radio dan TV, ramai yang meminati ceramah mereka, mereka sering dijemput untuk memberi ceramah di merata pelusuk Negara. Mereka ini begitu laris dan mendapat bayaran tinggi.

Oleh itu tidak hairanlah kalau ada ustaz dan ustazah ini menjadi kaya raya, mampu memiliki kereta mewah dan mampu membeli rumah yang tersergam indah. Dengan nama dan modal yang mereka ada itu, mereka mampu pula melebarkan kekayaan mereka dengan melibatkan diri secara langsung atau tidak langsung dalam perniagaan.

Apakah wajar ustaz dan ustazah menjana kekayaan dengan menggunakan agama? Inilah soalan yang telah menjadi polimek dari zaman dahulu lagi. Ada setengah orang menyifatkan perbuatan mereka ini seperti menjual agama untuk mendapat kekayaan dan keuntungan dunia.

Apabila soalan ini diajukan kepada yang punya tubuh badan, sudah tentu mereka akan menyangkal dakwaan itu dengan memberi hujah-hujah dan dalil tersendiri, bagi mengharuskan perbuatan mereka. Oleh kerana diri mereka sendiri yang terlibat, mereka juga adalah kalangan tokoh agama, sudah tentu pendapat mereka akan menenggelamkan pendapat yang mengatakan tidak wajar mengambil upah dalam menyebarkan ajaran agama.

Kadang-kadang penonton yang mendengar ceramah mereka seperti sedang menikmati suatu hiburan. Mereka seronok mendengar kerana merasa terhibur. Mungkin oleh kerana tidak ada keberkatannya, kesannya kepada penonton tidaklah seperti yang diharapkan. Akhlak masyarakat kita terus juga merudum walau telah bertimbun ceramah dihidangkan.

Kita masih dibelenggu dengan masalah anak-anak muda yang hidup berfoya-foya, bergaul bebas, menagih dadah, membuang bayi dan merempit. Masyarakat kita juga masih jauh dari mengamalkan amalan baik, seperti tidak beradab di jalan raya, mengamalkan rasuah, tidak amanah, malas, curi tulang dan perbuatan penderaan kanak-kanak sering saja berlaku.

Bantu

Walaupun majoriti masyarakat kita telah menikmati tahap kehidupan yang agak selesa, namun masih ramai lagi yang susah dan hidup dalam lingkungan miskin. Ada di kalangan mereka ini miskin kerana mereka malas bekerja atau tidak mampu untuk bekerja disebabkan kesihatan yang tidak mengizinkan.

Tetapi ada juga yang miskin kerana hasil pendapatan dari pekerjaan mereka itu kecil dan tidak cukup untuk menampung kehidupan keluarga mereka.

Sebagai orang Islam kita juga punya tanggungjawab untuk membantu golongan masyarakat kita yang miskin ini. Kalau kita beri ikan kepada mereka, kita akan dapat pahala sekali sahaja, tetapi kalau kita beri mereka joran kita akan dapat pahala setiap kali mereka menggunakan joran yang kita beri itu untuk memancing ikan.

Sentiasalah kita ingat, setiap kali kita menikmati makanan lazat di restoran mewah itu, sebenarnya masih ada orang dalam masyarakat kita sedang menikmati hidangan nasi berlaukkan telor goreng dan kicap.

Kalau kita dapat berkorban tidak membeli kereta Mercedes atau BMW untuk kegunaan kita walaupun kita mampu, sebaliknya kita menggunakan Tayota Camry yang jauh lebih murah tanpa banyak mengurangkan keselesaan itu, dan duit yang lebih itu kita sumbangkan kepada orang-orang miskin sehingga mereka dapat menukar basikal yang mereka gunakan kepada motorsikal, sudah tentu ini sangat memberi kesan besar dalam kehidupan mereka.

Apakah kurangnya sedikit keselesaan disebabkan kita tidak memakai kereta Mercedes itu sama dengan kegembiraan orang miskin ini kerana dapat memiliki motorsikal yang boleh membantu menaikkan tahap kehidupannya.

Apalah salahnya kalau kita berkorban sedikit keselesaan dengan tidak menggunakan tempat duduk kelas bisnes, tetapi cukup hanya menggunakan tempat duduk kelas ekonomi ketika menaiki kapal terbang. Dan dari duit perbezaan harga tiket itu kita sumbangkan kepada orang-orang miskin. Tentu kita akan berasa gembira, disebabkan duit kita itu, orang miskin ini dapat menukar makanannya dari lauk tempeh kepada lauk ikan kembong.

Dan apa sangatlah beza keseronokan yang kita dapat menghisap cerut yang berharga RM500 dengan cerut yang berharga RM10 sebatang. Sedangkan kalau perbezaan harga sebanyak RM490 itu disumbangkan untuk membantu belanja sekolah anak-anak orang miskin, tentu ini akan memberi makna yang sangat besar dalam kehidupan mereka.

Wednesday, March 3, 2010

Masalah Kes Dera Kanak-kanak di Malaysia. Cegah!!!



Adakah ketika ingin melihat kanak-kanak di Malaysia mencapai satu tahap tidak berasa selamat lagi walaupun di bawah jagaan ibu bapa mereka sendiri, barulah pada masa itu kita terhegeh-tegah untuk melakukan satu usaha bagi membendung kes dera kanak-kanak di Malaysia tidak terus berpanjangan Disebabkan sesetengah ibubapa yang tidak bertanggungjawab, ramai ibubapa lain terkena juga tempiasnya. Baru-baru ini, kes dera kanak-kanak bernama adik Syaifa yang baru sahaja berumur 3 tahun telah membawa kepada kematian. KUALA LUMPUR 26 Feb.- Seorang kanak-kanak perempuan (Syafia Humairah Sahari) berusia tiga tahun matidipercayai akibat didera oleh teman lelaki ibunya di rumah mereka di Kampung Batu 30, Ulu Yam Lama, Batang Kali. Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Supritenden Norel Azmi Affandi Yahya berkata, mangsa yang dikenali sebagai Sapiah sebelum itu dibawa oleh teman lelaki ibunya itu ke Hospital Kuala Kubu Baru dengan mendakwa kanak-kanak malang itu mati kerana terlibat dalam kemalangan jalan raya.

Beliau berkata, lelaki berusia 28 tahun itu datang bersama seorang rakan lelaki dan kemudiannya meninggalkan kanak-kanak yang sudah tidak bernyawa itu di wad kecemasan kira-kira pukul 8.30 malam. “Ketika jururawat hendak bertanya lebih lanjut mengenai kemalangan itu, mereka kemudiannya melarikan diri dengan mendakwa perlu bergegas ke balai polis untuk membuat laporan.

“Kira-kira pukul 11 malam, pihak hospital menghubungi kita dan hasil semakan, tiada sebarang laporan diterima mengenai kemalangan jalan raya dan hasil pemeriksaan awal ke atas tubuh mangsa mendapati mangsa dipercayai mati akibat didera,” katanya ketika dihubungi hari ini. Norel Azmi berkata, hasil pemeriksaan awal pihak hospital mendapati mangsa mengalami kecederaan di tubuh badan selain luka-luka di dagu, lebam di perut serta bawah telinga dan dipercayai mati ketika dalam perjalanan ke hospital.

Beliau berkata, polis kemudiannya menahan teman lelaki ibu mangsa yang bekerja sebagai pemandu teksi kira-kira pukul 3 pagi tadi bagi membantu siasatan. Ibu mangsa dan teman lelakinya itu difahamkan mempunyai hubungan sejak enam tahun lalu dan mempunyai seorang anak berusia setahun enam bulan hasil perhubungan mereka.
KUALA LUMPUR 26 Feb.- Seorang kanak-kanak perempuan (Syafia Humairah Sahari) berusia tiga tahun matidipercayai akibat didera oleh teman lelaki ibunya di rumah mereka di Kampung Batu 30, Ulu Yam Lama, Batang Kali. Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Supritenden Norel Azmi Affandi Yahya berkata, mangsa yang dikenali sebagai Sapiah sebelum itu dibawa oleh teman lelaki ibunya itu ke Hospital Kuala Kubu Baru dengan mendakwa kanak-kanak malang itu mati kerana terlibat dalam kemalangan jalan raya.

Beliau berkata, lelaki berusia 28 tahun itu datang bersama seorang rakan lelaki dan kemudiannya meninggalkan kanak-kanak yang sudah tidak bernyawa itu di wad kecemasan kira-kira pukul 8.30 malam. “Ketika jururawat hendak bertanya lebih lanjut mengenai kemalangan itu, mereka kemudiannya melarikan diri dengan mendakwa perlu bergegas ke balai polis untuk membuat laporan.

“Kira-kira pukul 11 malam, pihak hospital menghubungi kita dan hasil semakan, tiada sebarang laporan diterima mengenai kemalangan jalan raya dan hasil pemeriksaan awal ke atas tubuh mangsa mendapati mangsa dipercayai mati akibat didera,” katanya ketika dihubungi hari ini. Norel Azmi berkata, hasil pemeriksaan awal pihak hospital mendapati mangsa mengalami kecederaan di tubuh badan selain luka-luka di dagu, lebam di perut serta bawah telinga dan dipercayai mati ketika dalam perjalanan ke hospital.

Beliau berkata, polis kemudiannya menahan teman lelaki ibu mangsa yang bekerja sebagai pemandu teksi kira-kira pukul 3 pagi tadi bagi membantu siasatan. Ibu mangsa dan teman lelakinya itu difahamkan mempunyai hubungan sejak enam tahun lalu dan mempunyai seorang anak berusia setahun enam bulan hasil perhubungan mereka.

Monday, March 1, 2010

PROTON TIPU RAKYAT MALAYSIA?????????


Proton tipu rakyat Malaysia?
Kenapa Proton tak jual harga macam dekat Arab Saudi..?

Apa istimewanya orang Arab?

Kata "Rakyat didahulukan" … Kenapa orang Arab lebih diutamakan? Pemilik Proton di Malaysia semuanya dah kena tipu... Hahaha...


Harga Persona kat Saudi = SR 36,100

Harga Gen2 kat Saudi = SR 33,600

Harga Waja kat Saudi = SR 37,950

1 Saudi Riyal = RM 0.94

Maknanya harga Persona kat Saudi = RM 33,934 aje

Maknanya harga Proton Gen2 kat Saudi = RM 32,256 aje

Maknanya harga Waja kat Saudi = RM 35,673 aje…


Tu dah siap masuk tambang kapal pulak tu…

Haaaa… Ini baru harga Proton… Kalau aku tunjuk harga kereta bukan Proton, ada yang sakit jantung nanti… Kedahlanie

Saturday, February 27, 2010

HArimau Muda ke Slovakia

Tande- tande kebangkitan pasukan Malaysia
http://www.youtube.com/watch?v=Vz2xiN3pTco video

RAGAM BUDAK-BUDAK GELANGGI

Hari kt gelanggi de seorang makcik kt depan umah mengamuk sebab budak2 kco dy...
baling btu ke rumah,baling mercun....
makin di marah makin suke budak2, biar kne kejo gan parang pn tapi selamber je wat lagi...

Name glomor anok beranok depan umah 2 yelah onok pok cat....
sebab nme unik budak2 suke kco....
dari zaman dlu smpi sekarang keluarge dorg xaman2 kne gngu sokmo....
walaupun yg kecik dah beso anok2 mewarisi plak.....
2 ragam budak gelanggi...

Wednesday, February 24, 2010

KENAPA ORANG KITA TERLALU ZALIM ( BUANG BAYI )


Assalamulaikum.....
sejak kebelakangan ni ble buke paper je msti kuar berite pasal kes buang bayi, kenapa manusia zaman sekarang terlalu zalim sampikan bayi baru beberapa minit berada di dunie ni di buang begitu saje......
kenapa?????
adakah kurang didikan agme,
masalah sosial yg terlampau teruk sekarang ni,
atau salah masyarakat kite yang membiarkan pergaulan bebas berluase..

melihat kepade gambar ini.......

apekah perasaan anda...????
suke??sedih?? atau tidak ambik peduli????
YA ALLAH....tuhan sje yang tau cmne persaan saye sekarang.......
ZALIM,ZALIM,ZALIM......

Contoh gambar yang lain :



Tuesday, February 23, 2010

Cube-cube tulis.....

Name di beri Mohamad Suhaimi bin Alias, asalnye kota gelanggi 01 jerantut,pahang...
kat sini nak cerite skit r cmne leh tegerak nak wat blog ni....
selama ni pkir wat blog ni buang mse je rpenye x, disebabkan tengok pak sdre tulis blog dri situ timbul minat...
rpenye blog ni bknlah sekadar tempat chating2 je, banyak kegunaannye..
leh luahkan perasaan,cri mklumat,sebarkan ilmu....cm2 lg r..
so lepas dri 2 terus wt blog....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...